Bekkeninstabiliteit

Bekkeninstabiliteit komt meestal voor bij zwangere vrouwen. Tijdens de zwangerschap zijn er hormonen in het lichaam die ervoor zorgen dat de gewrichten soepel en flexibel worden voor de bevalling. Zodra de versoepeling te ver gaat, kunnen er klachten ontstaan.
Bij bekkeninstabiliteit zijn de banden die de botten van uw bekken bij elkaar houden, verzwakt.
Ook niet-zwangere vrouwen en mannen kunnen last krijgen van bekkeninstabiliteit, maar dit komt niet zo vaak voor.
Andere oorzaken van bekkeninstabiliteit zijn:

• De bevalling. Dit wordt dan veroorzaakt doordat de bevalling erg snel is verlopen of omdat de baby een ongunstige ligging had in de buik. Dan kan het kraakbeen in het bekken rekken of scheuren, wat leidt tot bekkeninstabiliteit.
  • Een ongeluk of blessure

Bij bekkeninstabiliteit heeft u klachten zoals:
Pijn in het bekken, onderbuik, onderrug, liezen of bovenbenen
– Pijn na langdurig zitten, traplopen of opstaan na het zitten
– Stijfheid en pijn in de benen als u na een tijdje inactief zijn weer beweegt
– Pijn bij het maken van schokkende bewegingen
– Pijn tijdens menstruatie of seks
– Moeite met het staan op één been
– Vermoeidheid

Voedingsadvies:
– Vermijd veel snelle koolhydraten (bv. pasta, witte rijst, aardappelen, frisdrank, suiker etc.)
– Vermijd vlees uit supermarkt in verband met hormonen, vervang door biologisch vlees
– Voor het verstevigen van het bindweefsel neem siliciumrijke voeding (brandnetel,
  heermoes, bamboe en gierst) of Silicium als voedingssupplement. Bij vermoeidheid en pijn
  Vitamine B12.

Voor bekkeninstabiliteit is stabiliseren van het bekken met chiropractische correcties en oefeningen belangrijk.