Hernia

HerniaChiropractie helpt bij effecten van hernia's

Een hernia is een uitstulping van een tussenwervelschijf (meestal in de onderrug) die op een zenuw drukt. Vaak beginnen de klachten met prikkelingen, tintelingen of schietende pijn in één been die in de richting van het onderbeen en/of de voet gaan. Bij hoesten, niezen of persen worden de klachten erger. Een doof gevoel, of het gevoel dat het been slaapt, kan ook voor komen. Deze gevoelloosheid wordt meestal veroorzaakt door schade, irritatie of beknelling van de zenuw die bekneld is geraakt door de uitstulping. Heeft u 1 van deze verschijnselen dan is het verstandig zo spoedig mogelijk een chiropractor te raadplegen.

Door middel van een uitgebreid neurologisch en lichamelijk onderzoek kan de chiropractor bepalen hoe ernstig de hernia is.

Er bestaan verschillende gradaties van hernia, variërend van een kleine uitstulping tot het volledig uitpuilen van de zachte kern van de tussenwervelschijf. De mate van de hernia bepaalt hoe de chiropractor de reeks behandelingen op zal zetten. Eventueel zal hij/zij de patiënt doorverwijzen naar de huisarts met een aanvraag voor een MRI via de neuroloog.

Het herstel van een hernia (met uitstralingsklachten) duurt over het algemeen langer dan andere oorzaken van rug- of nekklachten. Voor volledig herstel is het vaak noodzakelijk om de rompspieren te versterken middels specifieke oefeningen om terugkerende klachten in de toekomst te beperken.

Een hernia kan verschillende oorzaken hebben zoals onder andere:

• een aangeboren zwakte van weefsel van de tussenwervelschijf
  • een plotselinge draaibeweging
  • Vertillen en/of verschuiven
  • Slechte spierconditie
  • Zware belasting van de rug bvb door zwaar lichamelijk werk.
  • Veel zitten
  • Roken
  • Lichaamslengte – lange mensen krijgen sneller last van een hernia

De volgende symptomen komen vaak voor bij rugpijn, maar kunnen per persoon verschillen:

• Uitstralingspijn tot de been, onderbeen of voet
  • Een doof of branderig gevoel in de bil, benen of tenen
  • Prikkelingen of tintelingen in het been
  • Pijn vooral in de onderrug
  • Vermindering van kracht of lichte verlamming
  • Verergerde pijn door hoesten, persen of niezen
  • Verergerde pijn als u staat, verminderde pijn als u ligt
  • Bij een nekhernia zijn dat pijn in de schouders en nek, hoofdpijn en uitstralingspijn in de armen

Behandeling

De specifieke behandeling van de chiropractor zal zich concentreren op ontspanning van gewrichten en spieren in het hernia gebied, gecombineerd met adviezen en oefeningen om de tussenwervelschijf zo veel mogelijk te ontlasten. Voor de behandeling zal de chiropractor met specifieke tractie-technieken de druk in de tussenwervelschijf af laten nemen. Hierdoor vermindert de uitstulping en neemt de druk op de zenuw af.