Werking van aders

Het vaatstelsel kent 2 soorten bloedvaten: aders en slagaders.
De slagaders voeren zuurstofrijk bloed van het hart naar het hele lichaam, de aders voeren het terug naar het hart. (uitzondering longaders en navelstrengader).

In de aders is de bloeddruk normaal heel laag, het bloed wordt vooral teruggepompt door beweging.

In de binnenkant van de aders zitten een soort kleppen die verhinderen dat het bloed terug naar beneden stroomt, vooral in de benen zijn de kleppen heel belangrijk, omdat anders tijdens het staan of lang zitten het bloed onder invloed van zwaartekracht naar beneden zou zakken.

Factoren die de werking van de aderkleppen kunnen verstoren:

• beschadiging door ontsteking, stofwisselingsstoornis, hoge bloedsuikerspiegel
  • als ontstekingsstoffen de functie van de cellen in de wand van de aders verstoren, bijv bij bloedvergiftiging
  • gebrek aan anti oxidanten
  • gebrek aan vitamine C
  • roken
  • trombose
  • gebrek aan beweging
  • afname van de kuitspier door een zittend leven

BEWEGING IS DUS HEEL BELANGRIJK !