Fibromyalgie

Fibromyalgie, een mysterie in de medische wetenschap
De symptomen van fibromyalgie beschreven we voor het eerst in het begin van de 19e eeuw. Een goede eeuw verder hebben we nog steeds geen vaststaand klachtenpatroon of behandelprotocol voor de gerelateerde ongemakken.

Veelvoorkomende symptomen van Fibromyalgie zijn:

• Spierpijn
    • Gewrichtspijn
    • Stijfheid
    • Slaapproblemen
  • Chronische vermoeidheid

Het enige symptoom dat iedereen met fibromyalgie ervaart, is pijn. De pijn is overal in het lichaam voelbaar, en kan zo van het ene lichaamsdeel op het andere overspringen.

De mate van pijn kan de hele dag variëren en verergeren door een verandering in het weer, toename van stress, lawaai, activiteit en gebrek aan slaap. Afgezien van de wijdverbreide pijn en algemene vermoeidheid, kan deze aandoening ertoe leiden dat mensen zich geïsoleerd en onbegrepen voelen.

Er is helaas nog geen remedie. Maar een combinatie van voeding, supplementen, lichaamsbeweging, het beheersen van stress en gezonde gewoonten, verlichten symptomen in vele gevallen genoeg om een normaal, actief leven te leiden.

Behandeling door de chiropractor kan in veel gevallen de symptomen verlichten.