Gember = supergezond

In de Chinese Geneeskunde wordt gember al duizenden jaren ingezet als medicijn, met name om de spijsvertering en het immuunsysteem te ondersteunen.
Gember bevat kleine beetjes van de meeste vitamines en mineralen, en daarnaast actieve plantenstoffen zoals gingerolen, zingerolen en shogaolen.

Werking van gember:

• remmen van ontstekingen, bijv. bij ontstekingsziekten zoals colitis ulcerosa, ziekte van Crohn enz.
  • verlichting van misselijkheid, vooral bij mensen die chemokuren ondergaan, zwangere vrouwen, mensen met reisziekte.
  • verbetering van spijsvertering, door productie van spijsverteringsenzymen en het verminderen van ontstekingen in de darmen
  • tegengaan van overgewicht
  • verlaging van bloedsuikerspiegel
  • versterking immuunsysteem
  • verlichting van menstruatiepijn
  • verbetering vruchtbaarheid, het verbetert de zaadkwaliteit en bevordert eicelrijping
  • verlaging cholesterolgehalte
  • verbetering hersenfunctie, gember beschermt de hersenen tegen neurodegeneratieve aandoeningen zoals alzheimer
  • versterking cardiovasculair systeem, het versterkt de bloedcirculatie en vermindert ontstekingen in hart en bloedvaten
  • lager risico op kanker, met name dikke darm-, alvleesklier- en leverkanker

Dosering: tussen de 1-4 gram verse gember. Bij dosering boven de 6 gram is er de bijwerking van brandend maagzuur of diarree.

Hoe te gebruiken:
In roerbak gerechten, soepen en stoofschotels. In smoothies of gemberthee (gember raspen).
Honing en citroen zorgen voor een zachtere smaak.