Hormonen

Hormonen zijn stofjes die door het lichaam aangemaakt worden en via de bloedbaan naar doelwitorganen getransporteerd worden om er een boodschap af te geven die aanzet tot een actie. Ons lichaam beschikt over een 40-tal soorten hormonen met elk hun eigen specifieke taak zoals spijsvertering, energiestofwisseling, lichaamstemperatuur, bloeddruk, hartslag, ademhaling, gedrag, gevoelens, emoties, groei van lichaamscellen, bloedsuikerspiegel, vocht- en zouthuishouding, stressbeheersing, enz.

Wat zijn de meest voorkomende klachten als je hormonen uit balans zijn?

Meestal gaat het om vage klachten die niet direct gekoppeld kunnen worden aan een verstoring van een of meerdere hormonen. Daarom komt een hormonale disbalans meestal pas laat aan het licht. Hieronder een opsomming van klachten die veroorzaakt kunnen worden door minder goed functionerende hormonen:

• Gewichtstoename of gewichtsafname
  • Veranderde eetlust, eetbuien
  • Meer dorst dan normaal, veel urineren
  • Vocht vasthouden
  • Stemmingswisselingen, neerslachtigheid, prikkelbaarheid, geïrriteerdheid, hypersensibiliteit
  • Concentratieproblemen
  • Vruchtbaarheidsproblemen, verlaagd libido
  • Spijsverteringsproblemen, opgeblazen gevoel
  • Huidproblemen zoals eczeem, acne
  • Hoofdpijn, migraine
  • Laaggradige en/of steeds terugkerende ontstekingen (continue ontsteking)