Soorten hoofdpijn

Sinushoofdpijn ontstaat wanneer de sinusgangen achter uw ogen, neus, wangen en voorhoofd verstopt zijn. Deze hoofdpijn kan gevoeld worden aan één of beide zijden van het hoofd.
De pijn of druk wordt niet alleen in je hoofd gevoeld, maar overal in het gebied van de sinussen. Soms is sinushoofdpijn een symptoom van de voortdurende sinusaandoening sinusitis.

Clusterhoofdpijn is een heel heftige pijn aan 1 kant van uw hoofd. De pijn zit aan de zijkant van uw hoofd, rond uw oog.
De hoofdpijn komt in aanvallen. De aanvallen blijven tijdens een periode van weken tot maanden terugkomen.
Daarna blijven de aanvallen langere tijd weg. Tot er weer een periode met hoofdpijn-aanvallen begint. Een periode met aanvallen heet een cluster.

Spanningshoofdpijn is de meest voorkomende vorm van hoofdpijn en heeft meestal geen duidelijke oorzaak. De pijn zit veelal aan beide kanten van het hoofd en voelt soms als een knellende band. U kunt een milde variant van spanningshoofdpijn hebben, maar ook een episodische of chronische.

Hoofdpijn door hoge bloeddruk Bij zeer hoge waarden kun je last hebben van hoofdpijn in het achterhoofd, sneller vermoeid raken en vlugger kortademig. Je kunt wel symptomen hebben van de aandoeningen die aan de basis liggen van de hypertensie zoals algemene zwakte, misselijkheid, obstipatie, hartkloppingen, warmteopstoten.

Migraine is een aanval van erge hoofdpijn. Een aanval kan een halve dag tot drie dagen duren. De pijn is bonzend, meestal aan één kant van het hoofd. Vaak is er ook sprake van misselijkheid en overgeven. Kort voor de aanval zijn soms schitteringen, flitsen of golvende beelden zien.