Pijnstillers

Pijnstillers en ontstekingsremmers

Ibuprofen is een veelgebruikte pijnstiller. Je kunt het zo in de supermarkt kopen, waardoor veel mensen overtuigd zijn dat het volledig veilig is. Uit onderzoek blijkt echter dat we serieus moeten omgaan met dit middel, zeker als we het voor langere tijd gebruiken.

Gebleken is dat Ibuprofen en ook Diclofenac gepaard gaan met een significant verhoogd risico op hart- en vaatziekten. Deze middelen kunnen dan ook maar beter vermeden worden door patiënten met hart- en vaatziekten of andere cardiovasculaire risicofactoren.

Wat kun je dan het beste innemen in plaats van Ibuprofen?
4 wetenschappelijk bewezen natuurlijke alternatieven voor Ibuprofen

Gember capsules (250 mg, 4 keer per dag): een studie uit 2009 toont dat gember capsules net zo effectief zijn als ibuprofen bij het verlichten van menstruatiepijn.

Holy Basil (Heilige Basilicum/Tulsi): een andere studie toonde aan dat heilige basilicum, ook bekend als Tulsi, ontstekingsremmende eigenschappen heeft met soortgelijke resultaten als ibuprofen, naproxen en aspirine.

Kersen en bessen: uit een andere studie bleek dat anthrocyanins, gewonnen uit frambozen en zoete kersen, net zo effectief zijn als ibuprofen en naproxen voor het onderdrukken van een ontsteking.

Omega-3-vetzuren: in een studie uit 2006 bleek dat omega-3 vetzuren (tussen 1200-2400 mg per dag) even effectief waren voor het verminderen van artritis pijn als ibuprofen, zonder bijwerkingen.
Bron: Sudden Cardiac Arrest Foundation